تور زمینی وان از تبریز


دریاچه وان  ، مثلث رمزآلود

دریاچه‌ی وان بزرگترین دریاچه‌ی آب‌شور خاورمیانه بعــد از دریاچه‌ی ارومیه‌ است. در عین لذت بردن از منطقه آبی و ســرسبز می‌توانید از جاذبه‌های دیگری که در اطراف این دریاچه قرار دارند، دیدن فرمایید و به‌ این‌ ترتیب سفر خود را به وان پربار کنید.

جغـــرافیای دریاچه‌ وان:

دریاچه‌ ی وان در تور وان بزرگ‌ ترین دریاچه‌ ی آب‌شور خاورمیانه بعد از دریاچه‌ی ارومیه‌ و بزرگ‌ترین دریاچه‌ی کشور ترکیه است. این دریاچه از رودهای کوچکی که از کوه‌های اطراف سرازیر  میشود؛ سرچشمه می‌گیرد و شور بودن آب بالطبع آن را برای آشامیدن نامتناسب می‌کند. تنها نشانه‌ای از حیات که در این دریاچه  مثلثی شکل به چشــم می‌خورد، گونه‌ای بسیار خاص از ماهی است که طی سالیان برای زندگی در آب‌شور تــکامل پیدا کرده است. این ماهی که به نام "شــاه‌ماهی مروارید" معروف شده است در فصل تخم‌ریزی به دهانه‌ی رودخــانه‌ها و جریان‌های ورودی به رودخانه مهاجرت می‌کند و بعد از اتمام فصل تخم‌ریزی به دریاچه وان برمی‌گردند.

دریاچه‌ی وان با کوه‌های بلند و یک آتش‌فشان احاطه‌ شده و به دلیل وجود کلیسا یک کشیش ارمنی در نزدیکی خود برای جامعه‌ی ارمنی‌ از اهمیت خاصی برخوردار است.  عمق این دریاچه ۱۷۱ متر تخمین زده‌شده و بنا به  یافته‌ها قسمت‌های شمالی آن از عمق کمتری برخوردار می باشد

دریاچه‌ی وان دارای یک ساحل عمومی ۴۵۰ کیلومتری نیز می باشد . بر طبق آمارها این منطقه در سال ۲۰۱۰ توانسته حدود ۱.۹ میلیون ایرانی را به خود جذب کند. ارومیه نزدیک‌ترین شهر ایران به وان در ترکیه محسوب می‌شود که حدود چهار ساعت با یکدیگر فاصله‌دارند.

رمز و راز دریاچه‌ی وان:

دریاچه‌ی وان را می‌توان رازآلود هم به‌حساب آورد. استالاگمیت‌هایی به طول ۱۰ متر در زیرآب به چــشم‌ خورده‌اند، اما آنچه شاید بیشتر به این راز دامن بزند، به گفته محققان و غواصان دانشکده ماهیگیری دانشگاه "یوزونچو ییل" وانvan Yüzüncü Yıl University ، قلعه‌ای به قدمت ۳۰۰۰ سال است که زیرآب مدفون شده است. عکاس این مجموعه ذکر می‌کند که نزدیک به ده سال است که از مرواریدها و مرجان‌های منحصربه‌فرد این دریاچه عکاسی می‌کند.

این قلـــعه‌ی زیرآب بدون شک جاذبه‌ای غیرقابل‌انکار برای محققان باســتان‌شناس به شمار می‌رود که سالانه برای تحقیق و بررسی پیشینه‌ی این قلعه به این منطقه می‌آیند. سنگ‌های برش خورده‌ در ساختار این قلعه گمانه‌زنی‌ها را به این سمت برده که این بنا در عصر آهن توسط مردمانی از تمدن "اورارتو"، یعنی قلــمرویی که در کنار دریاچه وان و تپه‌های تاریخــی ارمنستان شکل‌گرفته بوده است، ساخته‌شده. قوم اورارتو، قومی باستانــی در 3000 سال پیش بودند که در آن زمان محل این قلعه را پایتخت خود قرار داده بودند. قلیایی بودن آب دریاچه وان توانسته است بخش قابل‌توجهی از قلعه را با آسیب و تخریب به نسبت کمتری حفظ کند.

 این خاصیت قلیایی باعث شده شنا در آن برای بیشتر از پانزده دقیقه توصیه نشود. همچنین این دریاچه پر از املاح و مواد معدنی همچون کربنات سدیم است. لذا آب دریاچه مصارف آشامیدنی و کشاورزی ندارد ولی برای ساخت شوینده‌ها از آن در صنعت استفاده می‌شود. با اینکه در زمستان آب دریاچه‌ی وان  با افت دمایی بین -۳ تا -۳۰ درجه سانتی‌گراد مواجه می‌شود اما بالا بودن غلظت نمک در این دریاچه موجب یخ نزدن آن در این فصل می‌شود.

تفریحات آبی همیشه نظر بخش عمده‌ای از گردشگران را به خود جلب کرده است . تجربه‌ی قایق‌سواری و غواصی در این دریاچه نیز خالی از لطف نیست و می‌تواند رنگی از هیجان به سفر شما بدهد . در اطراف دریاچه‌ی وان قایق‌هایی هستند که می‌توانید با آن‌ها گشت‌ و گذار در میان آب بزنید، همچنین می‌توانید سفری 4 ساعته با قایق به شهر تاتوان در قسمت غربی دریاچه داشته باشید.

مکان‌هایـــی در اطراف دریاچه وجود دارد که امکانات لازم برای غواصی را به شما می دهد. ماهیگیری نیز از دیگر تفریحات این دریاچه به‌حساب می‌آید.

تور زمینی وان از تبریز


تور زمینی وان از تبریز دریاچه ,دریاچه‌ی ,می‌کند ,قلعه ,می‌شود ,اطراف ,دریاچه‌ی ارومیه‌ ,آب‌شور خاورمیانه ,تبریز دریاچه منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

sloanmruzb diary رفع توقیف قانونی و سریع خودروهای لیزینگی 09366334041 عکس مهاجرت به ترکیه دنیای کد تقلب آموزشی برندینگ و بازاریابی اینترنتی کیستم من؟ یک تکه تنهایی! دانلود فایل های کمیاب فرهنگی مجله مجازی تیونر